Har tittat på några sminkvideos nu och vill bara ge er några tips till er som ser detta! (Jag är ingen makeup-artist, men jag vet ändå lite saker som gör en stor skillnad i din sminkning om du tänker på det.)

Har sett att många använder foundationsvampar när ni lägger eran foundation.. – gör inte det! Svampar drar åt sig nästan halva din foundationflaska, även om du skulle fukta den innan, och bakterierna stormtrivs i dessa svampar. Detta kan därför vara svaret på om du lätt får finnar eller har problem med oren hy. (Om du nu måste använda svampar av något skäl, så ”dra” inte i ansiktet med den, utan dutta försiktigt! Då blir din foundation bättre.

Använd istället en foundationpensel – med den kan man jobba in din foundation mycket bättre och lättare än med en svamp. Mycket mer hygienisk eftersom den lätt går att tvätta till och med med vanlig handtvål, om du inte har något annat dvs. Den gör din bas mer täckande om du arbetar in foundationen (om du nu vill ha den mycket täckande), för det är väldigt svårt att göra med en svamp.

Man kan dock kombinera dessa som jag själv gör. Jag använder en pensel att lägga foundationen med, och sedan duttar jag med en ren och fin svamp i hela ansiktet för att göra huden mindre glansig. För det blir alla foundations på mig, den är glansig innan den torkar, och det gillar inte jag.

